اسانس گل محمدی

فرانسه  : Rosierde Damas

انگلیسی   Damask Rosa

آلمانی   :  Damaszener rose

ایتالیایی Rosa Damaschina

فارسی  :  گلاب ، گل محمدی ، گل گلاب

عربی   : ماءالورد

گلاب از عرقیات ایرانی است که علاوه بر مصرف خوراکی از خاصیت درمانی بسیاری نیز برخوردار است که تنها در گلاب های باکیفیت یافت می شود و نباید از این ماده خوشبو که در کشور به صورت فراوان یافت می شود غافل ماند

خاستگاه و ریشه گل محمدی


گل محمدی درختچه ای برگ ریز از خانواده رزها می باشد. خاستگاه اصلی این گل کوه های جنوب غرب ایران است و صنعت فرآوری این گل و استحصال گلاب از آن از سابقه ای حداقل هزارساله در ایران برخوردار است. گل محمدی در اسلام نیز جایگاه بسیار ویژه ای دارد و نام خود را از پیامبر بزرگوار این دین مقدس گرفته است. سطح زیر کشت این محصول در ایران بالغ بر 12000 هکتار می باشد و افزون بر ده درصد این مساحت یعنی در حدود 1240 هکتار از آن در منطقه کاشان است و این منطقه از دیرباز قطب تولید گل و گلاب و اسانس گل محمدی کشور بوده است.

 

گلاب را می توان معجزه طبیعت نامید خواص و فواید بسیاری در این عصاره قرار دارد که در درمان بسیاری از درد ها و بیماری ها می تواند موثر باشداین گل بهاری از اواسط اردیبهشت تا اواخر خرداد رویش دارد و از خواص درمانی فراوانی برخوردار است.

گلاب معروفترین نوع عرقیات است که از گل سرخ گرفته می شود. گفته می شود که حضرت محمد(ص) از عطر این گل استفاده می نمودند و به همین دلیل گل سرخ را با نام گل محمدی نیز می شناسند.

گلاب بعد از سکنجبین بیشترین مصرف را در بین مردم در قدیم داشته و امروزه نیز مصرف فراوانی دارد. گلاب یکی از نوشیدنی های پرمصرف در طب سنتی است. گلاب طبع میانه تا حدودی رو به خنکی دارد. بنابراین برای اکثر افراد مصرف آن توصیه می شود و عارضه خاصی ندارد.

 طبیعت گلاب گرم است و مقوی معده، قلب، کبد و اعصاب بوده و آرامبخشی قوی به حساب می آید. به همین دلیل است که قدیمی ترها مصرف گلاب را در روزهای سخت و پرتنش لازم می دانستند. این مایع خوشبو و معطر تا حدودی تحریک کننده جریان خون بوده و بافت پوست را به تولید سلول های جدید تحریک می کند.

 

روند گلاب گیری و استحصال اسانس به چه صورت است؟


در کارگاه های سنتی گلاب گیری گل ها در دیگ هایی از جنس مس یا اهن ریخته شده و با آب مخلوط شده و سپس تقطیر می شوند. حاصل تقطیر با آب سرد شده و به دو لایه اسانس یا عطر در سطح و گلاب در زیر جدا می شود. گلاب برای بار دوم و سوم و چندم تقطیر شده و هر بار اسانس یا عطر و گلاب مربوطه را تولید میکند. از اختلاط اسانس های مراحل مختلف اسانس تام و کامل گل محمدی به دست می آید. امروزه کارخانه های بزرگ اسانس گیری و گلاب گیری در نقاط مختلف جهان از جمله ایران برای استحصال اسانس و گلاب از این گل وجود دارد.


فواید مصرف گلاب


گلاب علاوه بر خاصیت آرام بخشی ضد استرس هم هست. همچنین به دلیل تقویت سیستم عصبی، مصرف آن یا بوئیدن آن در درمان بسیاری از سردردها هم کاربرد دارد.

*  به هنگام شب برای رفع بی خوابی موثر است. از طرفی برای کاهش خستگی می توان آن را مصرف کرد.

*  برای تقویت لثه توصیه می شود. حتی برای بهبود آفت های دهان کاربرد دارد.

* گلاب به عنوان یک پاک کننده مناسب برای پوست قابل استفاده است و به شادابی پوست کمک می کند.

* گلاب برای معده و مخصوصاً دهانه معده مفید است، بنابراین می تواند در رفع نفخ یا ریفلاکس موثر باشد